PIDO píše:
Ahoj, ja premyslam nad ulysse... Viaceri tu ste mali alebo este mate bud ulysse alebo phedru. Poradte na co si davat pozor, aky motor je najlepsi, kolko papa atd... ?
Moje zkušenost s Phedrou je prozatím veskrze pozitivní. Kupoval jsem ji před dvěma lety jako čtyřletou (3,5 roku ježděná v Itálii, najeto 144 000 - dojetý leasing). Za ty 2 roky jsem najel dalších 60 000 (momentální stav tachometru 201 400) a s výjimkou standardní údržby (motorový olej, olej v převodovce, rozvody, brzdy) jsem měl větší problém pouze jednou - po cca 10 000 jsem musel vyměnit přední poloosu - buď únava materiálu nebo jsem někde něco trefil - ale to křupání fakt neznělo zdravě
Výměna origo poloosy i s prací v Motortecu vyšla na 10.000 Kč - což není tak zlé. Teď mě čekají ramena, přece jen se těžký motor na našich rozbitých silnicích podepsal na stavu podvozku.
Jinak v létě jezdím za cca 8-8,5 l, teď v zimě kolem 9 l. Hodně ale záleží, kolik najedu po městě a kolik mimo (poměrně dost poskakuji po Brně). A na jízdním stylu. V tomto je to oproti 1,6 benzínu, který jsem měl v Mařeně, opravdu rozdíl. Mám 2,2 jtd, 125kw, 170 koní 6ti rychlostní automat, a když si nejedu plynule, tak po městě vylezu přes desítku, ani nevím jak. Po půl roce ježdění jsem si vypáral cihlu z boty a už mě to u pumpy tolik neruinuje. Také jsem si musel zvyknout na velkou a houpavou kastli - konečně jsem začal přemýšlet již před zatáčkou (s mařenou šlo říznou téměř cokoli, tady by mě ty 2 tuny poslaly rovnou do pole). Paradoxně nejnižší spotřebu jsem měl při loňské dovolené, kdy jsem s třemi koly v autě a dvěmi na střeše jel z Brna za Jindřichův Hradec a zpět za cca 7,2 litrů - po okreskách jsem jel kolem osmdesátky, pěkně plynule - s těmi koly na střeše a dětmi, které mají tendenci v zatáčkách znečistit interiér, nešlo divočit
Na druhou stranu, když potřebuji předjet, tak není problém podřadit i o 3 stupně. Jo, a auto ty gumy asi žere, po dvou letech musím měnit jak letní, tak zimní (zimní jsem měl DUNLOP SP WINTER SPORT 4D, letní DUNLOP SP SPORT BLURESPONSE), doufal jsem, že vydrží 3 sezóny. Ale je fakt, že jezdím na hranici rychlostních limitů, což se na tom určitě podepisuje.
Jinak jízdní komfort popisovat nebudu - tady to s mareou nesnese srovnání. Radost dětí při otevírání dveří autobusu je také nezměrná. Vnitřní prostor, absence rozbité páteře na dálnicích, spousta udělátek, které mi zpříjemňují dlouhé přejezdy. Po celonočních přejezdech Německem (900 km), či Maďarskem (800 km) ráno vystupuji nezničený a nerozlámaný bez nutnosti dvoudenní regenerace a schopný jít rovnou na výlet (či v případě Ukrajiny rovnou do hor). Nelituji ani koruny, kterou jsem do koupě investoval. Týdenní dovolená s 5ti dětmi, kočárkem, nosičkou (tedy bez Mírovy rakve na střeše bych se neobešel) a komplet bagáží taky mluví za vše. Popř. loni pouze se třemi dětmi, ale zato s dětskými koly vevnitř auta. Když jedu sám, tak dávám kolo rovnou do auta na stojáka.
Je třeba počítat s tím, že je to velké auto, které stálo jako nové (v mém případě) téměř jeden a čtvrt milionu. Tedy i ceny za servis už neodpovídají mareáckému standardu. Na druhou stranu i v autorizovaném servisu (např motortec má 20% slevu na origo díly u aut starších 5ti let) mě to nezruinuje. Výměna olejů a filtrů (měním nejpozději po 20.000, byť je předepsaných 30.000) vyjde i s prací na cca 4.500 Kč - a to tam lijou svinsky drahou Seleniu. Rozvody, vodní pumpa a vše co k tomu patří, stály i s prací něco kolem 8.000 Kč. Není problém sehnat v této motorizaci téměř vše z druhovýroby (až na tu poloosu). Sada předních i zadních brzd - tuším, že tam mám ATI (bez kotoučů, ty jsem nechal pouze zbrousit) vyšla i s prací něco přes 6.000. Měnil jsem je okamžitě po koupi - přední desky vydržely do podzimu, zadní budu měnit nyní na jaře - takže cca 60.000. Ale umírněnější řidič by s nimi vydržel i déle.
To auto má jednu nevýhodu - nevím, co budu muset koupit po něm, abych byl takhle spokojený. A určitě už nikdy nebudu chtít do auta bez automatu, byť by mě nenapadlo, že bych to mohl někdy říct.
Vlastně ještě jedna věc - auto s touto motorizací má velký rejd a tím pádem se mi s ním v zahuštěném centru Brna blbě parkuje, popř., když se potřebuji otočit na úzké silnici, tak je to fakt napytel. A trvalo mi, než jsem se naučil parkovat přes automat - parkuješ povolováním brzdy, což v kopci není někdy úplně příjemné. Ale to je vcelku drobnost.