zkouším sepsat ty závady,které už zde mají řešení,a noví mareáci se na ně ptají,a udělat si takovou hitparádu závad.
zkusil sem pár profláklích sepsat,a budu vděčný,když budete reagovat
(proto je to v diskuzi) ,budete doplnovat,opravovat.
tady je pro začátek:
Nejčastější závady na vozech fiat marea/weekend. 1. slabá ůčinost světlometů. príčina: Tvar světlometu není nejšťastnější(zvítězil dising nad funkčností)jsou dva druhy světel
(parabola a čočka) ,oba mívají vypálené odrazové plochy(plíšky za žárovkou),
spôsob odstránenia závady : Pomůže oprava(demontáž,rozebrání,vyčištění,popř. otočení plíšků,složení) nebo výměna.
odkazy na vlákno vo fóresvětla (klikni)
2. trvale otevřený termostat. Naštěstí nehrozí žádné velké škody(horší je zavřený)jen ohřátí agregátu je pomalejší,
topení má zpožděnou účinost, ručička ukazovatelu teploty je trvale níž,než ve středu a při jízdě z kopce, nebo počas dlouhé doby na volnoběh klesá teplota motoru prudce dolů,nemá stabilní polohu.
príčina: zarezlý, vyhřátý, vnitřně poškozen, dlouhou převázkou unaven termostat
spôsob odstránenia závady : Zde pomůže bud výměna(finančně náročná) ,nebo
Vyjmutí původního termostatu z domečku,čímž se stává pouhou přírubou a do hadice
mezi domečkem termostatu a chladičem se vsune TERMOSTAT Z RENAULTU v ceně
cca 250kč.toto řešení je ověřené a hojně používané.
odkazy na vlákno vo fóretermostat (klikni)
3. nefunkční/nebo naopak stále fungující zadní stěrač.(při dešti,v zimě,atd.) príčina: Nefunkční---pomíjím pojistky,a spálení motorek. Závada bývá v osičce,která prochází plastovím pouzdrem,a bývá natolik zarezlá a zanesená,že motorek již nepohne stěračem.
Nefunkční stěrač
spôsob odstránenia závady : Pomůže rozebrání(pozor na plastovou krabičku,jsou tam tři připájené plíšky) vysunutí osičky a perfektní vyčičtění, následné promazání a hlavně ucpání vazelinou, tak aby už tato situace nenastala. Osička je kovová, pozdro plastové, na vysunutí použít rychlovarku (plast se roztáhne) potom WD,a naposled hrubé násilí.
Stále jdoucí stěrač
spôsob odstránenia závady : Závada bývá v elektronice, která je přímo na motorku zadního stěrače. Vlhkost napadla tišták,je třeba rozebrat tělo stěrače,(pozor na tři plíšky) přepájet a prohnout plíšky,
Perfektně vysušit tišták,a stříknout tišťák LAKEM.potom bývá klid.(vlhkost má smůlu.)
odkazy na vlákno vo fóreZ.stěrač (klikni)
4. nefunkční klika pátých dveří.páčka,kterou mačkáte zůstává viset v horní poloze príčina: Blbne centrál, nejde zavřít kufr. Dočasně pomůže jen vydrápnout páčku směrem dolů. Na vině je voda, která se dostala přes těsnění pod lištou, ze které trčí stěrač.
spôsob odstránenia závady : komplet rozebrání až k zámku,vydání mechanizmu páčky,osa páčky je zarezlá,pružinka na vracení páčky je prasklá.
Vyčistit páčku(osu)dát pružinku,promazat rozhýbat zaplácat vazelinou,složit zpět,
A nalepit noví těsnění,popř. máznout celý okraj lišty silikonem.
odkazy na vlákno vo fóreklika5dveří (klikni)
5. rány od přední nápravy při přejezdu nerovností. príčina: Na vině může být více součástí,napíšu je v pořadí pravděpodobnosti.
TYČKY STABILIZÁTORU
ULOŽENÍ STABILIZÁTORU
SILENBLOK RAMENE
HORNÍ ULOŽENÍ TLUMIČ
TLUMIČ
spôsob odstránenia závady : Vše je popsáno v odkazech na vlákno vo fóre
odkazy na vlákno vo fórebouchání (klikni)
6. loupající se venkovní kliky príčina: konstrukční vada,
spôsob odstránenia závady : pomůže jen výměna za nové, popřípadě je oloupat úplně
odkazy na vlákno vo fórevenk.kliky (klikni)
7. mlžení předního okna príčina: zanesený pylový filtr,popř. zaseklá klapka vnitřní cirkulace.
spôsob odstránenia závady : Filtr vyměnit,klapka: opravit(bud mechanizmuis ,nebo motorek.)
odkazy na vlákno vo fóremlžení (klikni)
8. problém stahování oken+podsvícení tlačítek stahování příčina: stahování:dolů jdou obě okna stejně rychle,ale nahoru jedno musím vícekrát zmáčknou,protože se zastaví.
spôsob odstránenia závady : je potřeba sundat tapec,a vše očistit,a promazat.
více...
automaticky jedou obě okna dolů,ale nahoru jen řidičovo--toto není závada.
podsvětlení tlačítek spouštění oken popsáno zde:
odkazy na vlákno vo fóremotorček sťahovania el. okien (klikni)
Osvětleni tlačitek ovladání oken (klikni)
9. nefungující osvětlení odkládací poličky v palubní desce b]príčina: [/b] zoxidované kontakty spínače, přepálená žárovka
spôsob odstránenia závady : Žárovka je dobrá a přesto po otevření dvířek odkládací poličky tato nesvítí? (Musí být zapnutá světla).
Postup: Vyjmout žárovku a očistit třeba jemným brusným papírem zaoxidované kontakty, popř. namazat, nakonzervovat. Je to častá "porucha" hlavně Marejek z dovozu.
Osobní zkušenost - žárovka OK. 2x vyměněna a nakonec.... ta oxidace je asi na jakýchkoli kontaktech potvora
odkazy na vlákno vo fóreosvětlení (klikni)
Poruchy časté u dieslových motorov Poruchy turbokompresoru bez naklápania lopatiek TD 75, TD 100, JTD 105, JTD 130Najčastejšie závady 10. Nízka účinnosť turba - veľká vôľa hriadele – presakujúci olej - príčina: 10.1. deravá, prasknutá, odpojená hadica sania od filtra k turbu, ktorou sa dostávajú nečistoty do sacieho potrubia a obrusujú pohyblivé časti turba
10.2. nefunkčný podtlakový prepúšťací ventil – Wastegate – prasknutá membrána
10.3. deravá hadička podtlaku čo vedúca od tela turba do Wastegate
10.4. „nevydýchané“ turbo, kde po jazde pri veľkom výkone bol motor hneď zastavený a karbón v motorovom oleji sa napečie na axiálnu a radiálnu hriadeľ turba
10.5. veľký priebeh kilometrov = prirodzene opotrebované turbo
10.6. deravý intercooler
10.7. zahrdzavená(zatuhnutá) oska klapky prepúšťania výfukových plynov
10.8. olej v intercooleri
príznaky: - veľká spotreba, úbytok olejovej náplne motora
- nevýrazný ťah motora
- silné dymenie do biela od 2000 ot/min s poklesom ťahu
- pokles výkonu v každom jazdnom režime
- olej v intercooleri a sacom potrubí
- pískanie, syčanie, hukot vychádzajúci zo sania, turba, intercoolera
spôsob odstránenia závady : 10.1. skontrolovať správne utiahnutie spojov hadíc, praskliny dočasne zaslepiť lepiacou páskou a čo najskôr vymeniť deravú hadicu
10.2. výmena Wastegate za funkčný – nerozoberateľná súčiastka - vymeniť celý kus
10.3. vymeniť 15 cm hadičky - priemer ako prepadová na vstrekoch – utesniť na oboch koncoch svorkami, drôtom, SK páskou
10.4. turbo neopraviteľné v domácich podmienkach – nutná výmena za funkčné
10.5. turbo neopraviteľné v domácich podmienkach – nutná výmena za funkčné
10.6. utesniť, zavariť vzniknutú netesnosť, vymeniť intercooler
10.7. nastriekať WDčkom, alebo prípravkom na uvoľnenie zahrdzavených súčiastok a osku rozhýbať
10.8. vymontovať z vozidla, olej vyliať a vytrieť z intercooleru. Nevyplachovať naftou, benzínom, riedidlom – aj po vysušení a odparení čistiaceho prostriedku môžu zbytkové pary spôsobiť deštrukciu motora
11. Poruchy turbokompresoru s naklápaním lopatiek JTD 110Okrem závad ktoré sú platné pre turbo bez naklápania lopatiek
príčina: 5.1. zatuhnutá oska natáčania lopatiek turba
5.2. nefunkčný výkonný člen natáčania lopatiek
príznaky: tie isté čo v bode 3. spôsob odstránenia závady : 11.1. nastriekať WDčkom, alebo prípravkom na uvoľnenie zahrdzavených súčiastok a osku rozhýbať
11.2. premerať hodnoty, prestreknúť kontakty, alebo vymeniť výkonný člen natáčania lopatiek, je priamo ovládaný riadiacou jednotkou
odkazy na vlákno vo fóreTURBO (klikni)
KOUŘ Z VÝFUKU (klikni)
OLEJ V MOTORU (klikni)
OLEJ V TURBU (klikni)
ZÁMĚNA TURBA (klikni)
TURBO SADA (klikni)
TURBO TLAK 1,9 TD (klikni)
OVLADAČ TLAKU TURBA (klikni)
ZTRÁTA VÝKONU (klikni)
RADA OHLEDNĚ VÝKONU (klikni)
SLABÝ VÝKON MOTORA JTD (klikni)
STRATA VÝKONU MOTORU JTD (klikni)
MALÝ TAH MOTORU JTD (klikni)
EGR vs. KARBON V MOTORU (klikni)
ČIERNY DYM (klikni)
12. Porucha relé smeroviekpríčina: prepálená cievka relé smeroviek
príznaky: - rýchle blikanie smeroviek
- po dvoch, troch bliknutiach smerovky prestanú svietiť
- nefungujú výstražné smerové svetlá – tlačítko trojuholníka na prístrojovke
- cvrlikanie, rapkanie relé pod volantom
- vypálenie poistky smeroviek
- dym vychádzajúci spoza volantu
spôsob odstránenia závady : - demontovať plastový kryt pod volantom, zo spodnej strany vytiahnuť relé a vymeniť za nové – náhrada kúpy relé smeroviek z Felície I. je najlacnejšie riešenie
- marei s ťažným zariadením mali relátko s bočným vývodom = 4 kontakty
odkazy na vlákno vo fóreBLINKRY (klikni)
BLINKRY PŘERUŠOVAČ (klikni)
NEFUNGUJÚ SMEROVKY (klikni)
KDE HLEDAT RELÉ (klikni)
13. Pribrzďovanie kolesa a následné prehrievanie, alebo pískanie – kotúčové aj bubnové brzdypríčina: 13.1. narušená – nabobtnaná vnútorná stena brzdovej hadičky spájajúcej brzdové trubky v priestore podbehu kolesa, neprepúšťa tlak kvapaliny späť do nádržky a tým pádom dochádza k trvalému dobrzďovaniu kolesa
13.2. poškodený samostav brzdových čelustí
13.3. posunutá, vyskočená, zlomená niektorá pohyblivá súčiastka bŕzd
príznaky: - prehrievanie kotúčov, bubnov, po štandardnom brzdení
- pískanie vychádzajúce od bŕzd pri rozbiehaní, alebo cúvaní
- pulzujúce hučanie kolies pri stabilnej cestovnej rýchlosti
- modrasté fľaky na kotúčoch
- silné opotrebenie nových brzdových doštičiek a čelustí
- príliš krátka dráha brzdového pedálu po viacnásobnom brzdení
spôsob odstránenia závady : - 13.1. iba výmena hadičiek za nové
- 13.2. vyčistenie, nastavenie, alebo výmena samostavu v zadných brzdách
- 13.3. rozobrať brzdu, vymeniť poškodený diel- súčiastku za novú
odkazy na vlákno vo fóreVÝMENA ZADNÉHO BRZDOVÉHO OBLOŽENIA S VALČEKMI (klikni)
PÍSKAJÚCE ZADNÉ BRZDY (klikni)
PÍSKÁNÍ V KOLE (klikni)
ZABLOKOVANÉ KOLO (klikni)
BRZDY OBČES NEBRZDÍ (klikni)
CHRASTÍCI KOLA PŘI BRZDĚNÍ (klikni)
VÝMENA KVAPALINY A ODVZDUŠNENIE BŔZD (klikni)